مطالب دیگر

فرهنگ کافه نشینی و کافه داری چیست ؟

کافه محلی برای معاشرت و دیدار و گفتگو است. محلی برای تبادل اطلاعات و آرامش گرفتن و گذراندن ساعاتی با خود است. کافه ها در هر کشوری وابسته به فرهنگ آن کشور قوانین مخصوص خود را دارند. در این مطلب قصد داریم فرهنگ کافه نشینی را بررسی کنیم و همچنین به آداب کافه داری نیز بپردازیم.

در مجله قهوه راک، بیشتر بخوانید.

آداب کافه داری و فرهنگ کافه نشینی

کسی که صاحب کافه است باید انسانی مهمان نواز باشد. چرا که کافه داری به نوعی میهمان داری محسوب می شود. افرادی که میزبانی این مهمانان عزیز را بر عهده دارند باید از اصول اخلاقی مناسبی برخوردار باشند که شامل موارد زیر است :

  • اخلاق و کردار درست
  • لباس تمیز و آراسته
  • احترام به مهمان
  • تمیز نگه داشتن محیط کار و اطراف
  • راهنمایی دادن درست به مهمانان چه در انتخاب سرویس و چه در وسایلی که ممکن است افراد روش استفاده درست از آن را ندانند
  • راهنمایی در مورد آیتم های منو
  • کیفیت درست مواد به کار رفته در سرویس ها
  • داشتن اطلاعات و مهارت کامل به امور کافه داری
  • بالا بردن روند کیفیت و استانداردها
  • دخالت نکردن در حریم شخصی مهمانان

تاثیر رعایت و آداب فرهنگ کافه داری در فروش

آداب مهمان پذیری و مهمان داری در 70% از فروش کافه تاثیرگذار است و اگر مهمان داران کافه از اطلاعات کافی و روی خوش برخوردار نباشند، بزرگ ترین ضربه را به مجموعه و برند خود وارد می کنند.

فرهنگ کافه نشینی

فرهنگ کافه نشینی و کافه داری

همانطور که کافه داران باید اصولی را در رابطه با برخورد و رفتار خود با مهمانان رعایت کنند و همچنین مدیریت درستی نسبت به کافه خود داشته باشند، مهمانان نیز باید به صورت متقابل فرهنگ کافه نشینی را رعایت کنند که هم موجب لذت بردن خودشان شود و هم دیگر مهمانان در کافه از کافه نشینی خود لذت ببرند.

همانطور که اشاره کردیم، کافه محلی است برای معاشرت، گفتگو، تبادل اطلاعات با افراد جدید و یا دوستان در مورد موضوعات مختلف. اولین و مهم ترین مسئله متقابل بین مهمانان و میزبان، حفظ حریم شخصی و احترام متقابل است.

فرهنگ کافه نشینی به شرح زیر است :

  • با صدای بلند متصدی را صدا نکنید.
  • با تلفن همراه در محیط کافه صحبت نکنید.
  • صداهای بلند و اذیت کننده ایجاد نکنید.
  • میزها و صندلی موجود در کافه را با اجازه گرفتن جابه‌جا کنید.
  • با صدای بلند در محیط عمومی کافه آدامس نجویید.
  • یکی دیگر از نکات فرهنگ کافه نشینی، این است که کافه نشینی را به زمان مشخصی محدود کنید زیرا نشستن طولانی مدت و نبود جای خالی برای مهمانان جدید روند کافه را دچار مشکل می کند.( البته برخی از کافه ها مخصوص کار کردن و نشستن های طولانی طراحی شده اند. برای اطلاع از نوع کاربری کافه می توانید از آن ها پرس و جو کنید. )
  • اگر به صورت گروهی و تعداد زیاد وارد کافه می شوید، در آماده شدن سرویسی که سفارش داده اید صبور باشید. ویتر کافه را با آرامش صدا بزنید چرا که آرام صدا زدن باعث بالا رفتن کیفیت کار و آرامش هرچه بیشتر است.
  • اگر در سرویسی که سفارش داده اید مشکلی بوجود آمده بود به آرامی ویتر را صدا بزنید و به صورت آرام مشکل خود را بیان کنید و ویتر نیز سرویس شما را تعویض خواهد کرد.
  • آیتم هایی که در داخل منوی کافه نوشته شده است را سفارش دهید، زیرا خارج از منو سفارش دادن به نوعی بی احترامی محسوب می شود.
  • موزیک های هر کافه به گونه ای انتخاب می شود که تمام سلیقه ها را در بر بگیرد به همین دلیل شما نباید درخواست موزیک شخصی داشته باشید.
  • اگر قوانینی مانند سیگار کشیدن در محیط بسته کافه ممنوع است و از این قبیل قوانین، شما به عنوان مهمان باید در رعایت این قوانین بکوشید.
  • زمانی که میز مهمانان به تازگی خالی شده و هنوز روی میز سرویس ها برداشته نشده است، باید منتظر بمانید تا ویتر (سالن دار) میز را خالی و تمیز کند و بعد بنشینید تا ویتر بتواند آماده سرویس دهی جدید به شما باشد.
  • برای گرفتن میز به تعداد زیاد حتما از قبل با متصدی مشورت و رزرو کرده باشید چرا که باید بپرسید اجازه این کار را در کافه دارید یا خیر.

هریک از ما آدم ها دارای خصوصیات مختلف اخلاقی و خلقی مختص به خود هستیم که روزانه با حالات مختلف ناراحتی و خوشحالی وارد محیط عمومی می شویم. در خصوص کافه باید بگوییم که شما زمانی که وارد این محیط می شوید باید حالات ناراحتی و خوشحالی خود را به صورت کنترل شده بروز. دهید چرا که حالت شما بر روی افرادی که در آن محیط کار می کنند و یا مهمان هستند تاثیرگذار خواهد بود.

با رعایت کردن قوانین و احترام طرفین می شود ساعتی را با آرامش کامل طی کرد. و از نوشیدن قهوه و یا سرویس های دیگر نهایت لذت را برد. قطعا موارد بسیار زیاد دیگری نیز در رابطه با فرهنگ کافه نشینی و کافه داری وجود دارد که امید داریم در ادامه به آنها بپردازی.

این مطلب حاصل تجربه‌ی 5 ساله فعالیت و مدیریت در قالب کافه راک است که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر میهمان و میزبان هوای یکدیگر و احترام هم را داشته باشند و هر دو طرفین فرهنگ کافه نشینی و کافه داری را رعایت کنند ، می توانند خاطرات زیبایی را برای خود بسازند، همچنین در بخش هایی، از کتاب سعید عبدی نسب؛ قهوه میوه ای قرمز دانه ایی سبز ، آداب میهمان داری و تجربیات تعداد زیادی از مشتری های کافه و کارکنان کافه در ایران می باشد کمک گرفته شده.

در کشف و شناخت دنیای قهوه، با قهوه راک همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *