مطالب دیگر

رابطه قهوه و ورزش چگونه است؟

coffee and sports

آیا مشارکت قهوه و ورزش با یکدیگر باعث محبوب‌تر شدن و معروف شدن هر یک از این دو نمی‌شود؟!

فواید نوشیدن قهوه قبل از ورزش در طول سال‌ها توسط بسیاری از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به خوبی مستند شده است. اما در مورد رابطه‌ی گسترده‌تربین قهوه و ورزش چطور؟ در سراسر جهان، تیم‌های ورزشی با طیف وسیعی از برندهایی که به دنبال ارتقا هستند، مشارکت می‌کنند.

اعتقاد بر این است که صنعت حامی ورزش جهانی به تنهایی تا سال 2027 به ارزش 89.60 میلیارد دلار خواهد رسید. برخی از مشارکت‌های قابل توجه‌تر در طول سال‌ها عبارتند از:

  • ماکروسافت
  • لیگ ملی فوتبال ایالات متحده (NFL)
  • المپیک
  • کوکاکولا

به عنوان بخشی از این موضوع؛ ما اکنون شاهد مشارکت بیش از پیش شرکت‌های قهوه، با تیم‌های ورزشی و ورزشکاران هستیم. برخی از نمونه‌های برجسته عبارتند از:

  • مشارکت چند ساله‌ی فرمول یک با Drive coffee.
  • مشارکت سگافردو و زانتی حامی باشگاه فوتبال آث میلان.
  • مشارکت تاریخی نسپرسو در جام رایدر چندین سال پیش.

در مجله قهوه راک، بیشتر بخوانید.

تاریخچه‌ی مختصری از رابطه قهوه و ورزش

بر اساس گزارش Deloitte’s sponsoring sports در عصر دیجیتال امروزی، حمایت‌های ورزشی به دوران یونان و رُم باستان باز می‌گردد. در این گزارش آمده است که: ” طبقه‌ی اجتماعی بالا حامی رویدادهایی مانند المپیک، مبارزات گلادیاتورها و مسابقات ارابه سواری خواهند بود.” هدف حامیان مالی در آن زمان بیشتر به علت نشان دادن شهرت، ثروت و جایگاه آن افراد در شهر بوده است. در دوران مدرن‌تر، امروزه مشارکت اسپانسرها با تیم‌های ورزشی و ورزشکاران برای برندها امری عادی محسوب می‌شود. این حمایت‌ها معمولا در کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات در رسانه‌های چاپی، تلویزیونی و رسانه‌های اجتماعی در میان اشکال دیگر ترویج می‌شوند.

Caleb Benoit بنیان‌گذار Connect Roasters در شیکاگو است. Connect در سال 2020 پس از سرمایه‌گذاری در شرکت برای جمع‌آوری پول برای جوامع محلی، در طول همه‌گیری کووید19، با بازیکن لیگ برتر بیسبال ایالات متحده (MLB) “یان هاپ” شریک شد. Caleb می‌گوید: ” برندهای قهوه ده‌ها سال است که با ورزشکاران همکاری می‌کنند.”

حدود 50 سال پیش، وجود دستگاه فیلتر مستر قهوه تایید شده، در سال 1983، Joe DiMaggio در یک تبلیغ تلویزیونی به عنوان آقای قهوه ظاهر شد و در آنجا با دستگاه قهوه، قهوه دم کرد. در این زمان بود که بازاریابی قهوه بیشتر به سمت مصرف کننده متمرکز شد. بنابراین تایید افراد مشهور (به ویژه شخصیت‌های ورزشی) و حضور آن‌ها در تبلیغات محصولات قهوه رایج‌تر شد. Caleb می‌گوید: ” رسانه‌های اجتماعی افراد مشهور و ورزشکاران را بیش از هر زمان دیگری در دسترسی قرار داده، بنابراین ارتباط برندها چه بزرگ و چه کوچک با آن‌ها آسان‌تر است.”

“ایان هاپ”؛ موافق است که رسانه‌های اجتماعی تبلیغ محصولات مورد علاقه‌ی خود را برای شخصیت‌های ورزشی آسان‌تر کرده است. او نیز می‌گوید:” امروزه بیش از هر زمان دیگری، ورزشکاران سکوهای مخصوص به خود را دارند؛ آن‌ها می‌توانند از طریق توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و پادکست‌هایی که در مورد حرفه‌ آن‌ها صحبت کنند. این پلتفرم‌ها به ورزشکاران اجازه می‌دهد تا علایق متفاوت خود را نشان دهند. که می‌تواند به مشارکت‌های گسترده‌تر با برندهای مختلف کمک کند.”

Joonas ReiniKainen مالک قهوه کاهیوا (kahiwa) در فنلاند است. مالکیت این شرکت متعلق به “والتری بوتاس” راننده فرمول یک مرسدس-AMG است. او توضیح می‌دهد که چرا ورزشکاران بیشتر و بیشتر در حال تبلیغ و هماهنگی با برندهایی هستند که جدا از حرفه ورزشی آن‌ها است. او می‌گوید: ” ورزشکاران برندهای شخصی خودشان‌اند، اما به دنبال شراکت با شرکت‌ها و برندهای دیگر نیز هستند. این مشارکت‌ها نه تنها برای آن‌ها پول به ارمغان می‌آورد؛ بلکه در مورد منافع شخصی و سازگاری با برند نیز هستند.”

چرا این شراکت‌ها باعث محبوب‌تر شدن افراد می‌شوند؟

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا ورزشکاران حرفه‌ای بیشتری در حال سرمایه‌گذاری و مشارکت در برند‌های قهوه هستند. جوناس معتقد است که ” سلامتی یکی از عوامل اصلی این محبوبیت است.” او می‌گوید: ” در صنعت سلامت و تناسب اندام، بازار بزرگی برای مصرف کنندگانی وجود دارد که به دنبال نوشیدنی‌های باکیفیت‌تر و سالم‌تری هستند.” در نتیجه صنعت ورزش می‌تواند بازاری موفق برای قهوه‌ی تخصصی باشد.

قهوه دارای تعدادی فواید تغذیه‌ای است و به همین دلیل باعث شده که بسیاری از مردم در سراسر جهان آن را به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم، مصرف کنند. بسیاری از این فواید به سطوح بالای آنتی اکسیدان‌های قهوه مرتبط می‌شود که به کاهش اکسیداسیون و آسیب سلولی کمک می‌کند. علاوه بر این، از آن‌جا که قهوه دارای سطوح بالایی از کافئین است؛ بسیاری از مردم قهوه را به عنوان یک نوشیدنی قبل از تمرین ورزش مصرف می‌کنند.

“ایان” می‌گوید: ” در صنعت قهوه، بازاری برای سلامتی و تناسب اندام وجود دارد اما همچنین برای نوشیدنی‌های دیگری که کارایی بالایی دارد نیز، این امکان وجود دارد. اگر ورزشکار حرفه‌ای قهوه را به عنوان یک نوشیدنی کاربردی تبلیغ کند؛ می‌تواند این ایده را به مخاطبان بیشتری نسبت به مصرف کنندگان قهوه اختصاصی گسترش دهد.”

علاوه بر این، طبق گفته‌ی “جوناس” تقاضای فزاینده برای نوشیدنی‌های کاربردی با کیفیت بالا می‌تواند بازار مناسبی برای نوشیدنی‌های قهوه تخصصی با تمرکز بر سلامتی در صنعت ورزش ایجاد کند. او توضیح می‌‌دهد: ” ورزشکاران آماتور و حرفه‌ای اغلب نوشیدنی‌های کاربردی را به عنوان سوخت بدن خود می‌بینند.” ممکن است طعم‌‌ها یکی از مهم‌ترین ملاحظات آن‌ها در مورد این نوشیدنی‌ها نباشد، اما با طعم‌های پیچیده و لطیف در قهوه‌ی تخصصی می‌تواند برای برخی به گزینه‌ای مناسب تبدیل شود.

شرکت‌های قهوه باید چه عواملی را در نظر بگیرند؟

relationship between coffee and exercise

برای برخی از برندهای قهوه، همکاری با یک چهره یا تیم ورزشی تاثیرگذار، می‌تواند بسیار موفق باشد، اما برای بسیاری از برشته‌کنندگان کوچک‌تر، پذیرش حامیان مالی یا شُرکای جدید می‌تواند کار دشواری باشد. بسیار مهم است که تصمیم برای اسپانسر یا شراکت با برند یا فرد دیگری ( بویژه کسانی که بخشی از بخش قهوه نیستند) با دقت و در راستای منافع هر دو طرف گرفته شود.

“کلیب” می‌گوید: ” بدترین همکاری برای یک برند؛ شراکتی است که معتبر نباشد و از راه دور باشد. من به عنوان بنیانگذار یک شرکت قهوه؛ قبل از اینکه با یک نام تجاری موافقت کنم، چند سوال می‌پرسم. آیا این تیم محصول ما را دوست دارد؟ آیا آن‌ها به ماموریت و چشم‌انداز شرکت اعتقاد دارند؟ آیا آن‌ها مایل‌اند در صورت لزوم با برند درگیر شوند؟”

“کلیب” می‌گوید: ” برای Connect Roasters، مشارکت با ایان تصمیم آسانی بود. او توضیح می‌دهد؛ برای ما، مشارکت با ایان کادرهای زیادی را مورد بررسی قرار داد. او عاشق قهوه است، او در شیکاگو مستقر است، او بر کسب‌و‌کار خود متمرکز است و برای موفقیت تلاش می‌کند و به جامعه، که یکی از ستون‌های شرکت مانیز است، اهمیت می‌دهد. جوناس می‌گوید: ” که ماجرای پشت اسپانسر kahiwa coffee connect شبیه به داستان بود؛ او اضافه می‌کند که ما دنبال شریکی برای برندمان نبودیم اما دو سال پیش وقتی والتری از زادگاه ما، لاهتی فنلاند بازدید می‌کرد، او را در روستری یمان ملاقات کردم؛ والتری عاشق قهوه‌ی مخصوص بود. او می‌افزاید: ” علاقه‌ی مشترک ما به قهوه‌ی تخصصی؛ کاتالیزور اصلی مشارکت ما بود. داستان کاهیوا ممکن است کمی متفاوت از سایر شرکت‌های قهوه باشد. زیرا در مورد بازاریابی یا افزایش فروش نبود، بلکه بیشتر در مورد اشتراک گذاری اشتیاق ما به قهوه بود.”

مزایای مشارکت با برندهای ورزشی چیست؟

برای بسیاری از شرکت‌های قهوه که اسپاسنر و یا با ورزشکاران و تیم‌های ورزشی همکاری می‌کنند، یکی از بارزترین مزیت‌ها و رو به بازار جدید و دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر است. جوناس می‌گوید: ” که کاهیوا توانسته است وارد بازارهای جهانی جدید شود تا برند خود را بیش از پیش تثبیت کند. ما از طریق شراکت با valtteri، طبیعتا بازارهای بین‌المللی جدیدی پیدا کردیم و افراد بیشتری را به فروشگاه آنلاین بین‌المللی خود معرفی کردیم.”

او اضافه می‌کند که مصرف کنندگانی که به دنبال محصولات پیشرفته‌تر هستند، به احتمال زیاد به قهوه‌ی تخصصی علاقه نشان می‌دهند. او می‌گوید: ” من اغلب قهوه‌ی تخصصی را شراب مقایسه می‌کنم. مانند افرادی که شراب‌های مختلف را دوست دارند، افرادی که به قهوه‌های تخصصی علاقه‌مند‌اند نیز؛ علاقه‌مند به کشف قهوه‌ها و برشته‌های جدید در سراسر جهان هستند. این لزوما به این معنا نیست که فقط به یک برند قهوه وفادار بمانید، بلکه به دنبال کشف قهوه‌های جدید و منحصر به فرد باشید. از آن منظر من ارزش قابل توجهی را در مشارکت با چهره‌ها یا سازمان‌ها می‌بینم که می‌توانند به برند شما کمک کنند تا به یک پایگاه مصرف کننده‌ی گسترده‌تر برسد.”

“کلیب” موافق است که connect نیز از مشارکت آن‌ها با “ایان” رشد مثبتی داشته است. او می‌گوید: ” ایان درها را به روی ما باز کرده است. قهوه‌ی ما اکنون در باشگاه بازیکنان Wrigley field در شیکاگو سرو می‌شود. ایان همچنین برند ما را به طرفدارانش معرفی کرد که برای کسب و کار ما یک نکته‌ی مثبت بوده است. در نتیجه توانسته‌ایم ابتکارات سرگرم کننده‌ای را انجام دهیم، مانند اشتراک با مضموم قهوه‌مان با نام Home Run club.”

بنابراین آینده‌ی این نوع مشارکت‌ها چه خواهد بود؟ از آن جایی که برندهای قهوه و ورزش از نظر ارزش‌هایمان همسوتر می‌شوند، به احتمال زیاد شاهد افزایش تعداد بیشتری از ورزشکاران و تیم‌ها خواهیم بود که مارک‌های قهوه‌ی خود را راه‌اندازی می‌کنند و همچنین تعداد حمایت‌ها افزایش می‌یابد. در اکتبر 2021، “جیمی باتلر” بازیکن انجمن ملی بسکتبال، شرکت قهوه‌ی خود را با مشارکت Shopify راه‌اندازی کرد. در طول همه‌گیری کووید19، باتلر شروع به فروش فنجان‌های 20 دلاری قهوه به هم تیمی‌هایش در NBA کرد که منجر به راه اندازی رسمی نام تجاری قهوه‌ی BIG FACE در سال بعد شد.

سپس BIG FACE بیش از 1000 پوند قهوه با بالاتری امتیاز را از حراج 2021 Excellence Cup السالوادور خریداری کرد. از آن جایی که شرکت‌های قهوه بیشتر و بیشتر با ورزشکاران و تیم‌های ورزشی همکاری می‌کنند، این احتمال وجود دارد که قهوه‌ی با کیفیت بالاتر به طیف وسیع‌تری از مصرف کنندگان در سراسر جهان برسد. جوناس در پایان می‌گوید: ” از طریق این مشارکت‌ها، قهوه تخصصی به تدریج به عنوان محصولی باارزش‌تر از سوی مخاطبان بزرگ‌تر، جهانی دیده می‌شود. هرآنچه که باعث رشد در این بخش می‌شود، چه تمرکز بر سلامت و تناسب اندام باشد یا برای ترویج قهوه به عنوان یک نوشیدنی کاربردی، بر روی این مشارکت‌ها مطمئنا تاثیر خواهد گذاشت.”

قهوه‌ی متال، یک ترکیب کاملا مناسب برای قبل از ورزش است.

در نوشتن این مقاله از سایت Perfect Daily Grind با ترجمه سارا خانی عزیز، مترجم تیم راک کمک گرفته شده است.

در کشف و شناخت دنیای قهوه، با قهوه راک همراه باشید.

1 دیدگاه در “رابطه قهوه و ورزش چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *