گیاه قهوه

موج های قهوه و پیدایش صنعت آن

موج های قهوه در سه موج تشکیل شده است

در دو قرن اخیر، قهوه به یک نوشیدنی جهانی تبدیل شد و روز به روز به محبوبیت‌اش افزوده شد. در همین راستا تاثیرات زیادی بر روی جامعه و مردم گذاشت و بالعکس جامعه نیز تاثیرات زیادی بر روی صنعت قهوه گذاشت. به این تغییرات مهم و بنیادین در صنعت قهوه در این سالها، موج های قهوه می‌گویند.

در مجله قهوه راک، درباره فرآوری قهوه بخوانید.

موج‌های صنعت قهوه

موج اول :

موج اول صنعت قهوه
موج اول صنعت قهوه در اوایل قرن 17

در اوایل قرن 17 میلادی با شروع تجارت قهوه و یکی دیگر از موج های قهوه، این نوشیدنی در میان مردم جای خود را باز کرد و در قرن 18 میلادی، با باز شدن اولین مغازه‌های فروش قهوه دمی و فوری این نوشیدنی محبوبیت بیشتری پیدا کرد. در مجموع، این موج به دورانی گفته می‌شود که مردم قهوه را، فارغ از هرگونه تفکیک از نظر خاستگاه یا نوع نوشیدنی، کشف کردند. این دوران، موج اول قهوه نام دارد. بطور کلی این موج بر ارائه‌ی نوشیدنی قهوه‌ی همیشه در دسترس، ارزان و با ثبات تمرکز دارد. قهوه‌ای که طعم آن می‌تواند با افزودنی‌هایی مانند شیر، خامه و یا شیرین‌کننده‌ها ترکیب شود.

موج دوم :

موج دوم یکی دیگر از موج های قهوه
موج دوم در قرن 19 میلادی

دیگر نسل های قهوه یعنی موج دوم قهوه، در اواخر قرن 19 و با واکنش‌ها به کیفیت پایین قهوه‌های موج اول آغاز شد. در این موج، شرکت‌های بزرگ قهوه آغاز به برشته‌کاری کردند. برشته‌کاری قهوه‌هایی با کیفیت بیشتر و فروش آن قهوه‌ها به کافی‌شاپ‌ها و فروشگاه‌ها. این دوران، دوران پیدایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ قهوه و عصر اسپرسو، لاته و… بود. یکی از بهترین نمونه‌های این فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ قهوه، استارباکس است.

هنگامی که اولین دستگاه اسپرسوساز، توسط کشور ایتالیا ساخته شد، مردم آغاز به بیرون رفتن برای نوشیدن قهوه کردند، زیرا کیفیت آن قهوه بهتر از کیفیت قهوه‌ای بود که در خانه دم می‌کردند. در این دوره فرهنگ نوشیدن قهوه پیشرفت چشمگیری داشت. همچنین انجمن قهوه تخصصی آمریکا در این دوره و در سال 1982 تاسیس شد.

موج سوم :

موج سوم با شروع سال 2002
موج سوم یکی از موج های قهوه با شروع سال 2002

یکی دیگر از موج های قهوه یعنی موج سوم قهوه، از سال 2002 میلادی آغاز شد و به هرگونه فعالیت در عرصه‌ی تولید و ارائه‌ی قهوه به عنوان هنر و شناخت بیشتر قهوه و کیفیت آن اشاره دارد. در این موج علاوه بر فعالیت در زمینه دم‌آوری به کشاورزان، برشته‌کارها، باریستاها‌ و مصرف‌کنندگان نیز توجه دارد. در این زنجیره، همه افراد مرتبط می‌خواهند تا حدامکان، در مورد دانه‌ی قهوه شفاف و دقیق عمل کنند. در موج سوم بود که بخاطر این دقت و توجه، قهوه تخصصی پیدایش و گسترش پیدا کرد. بطور کلی موج سوم قهوه در مورد جستجوگری است. جستجوگری یک فنجان قهوه عالی و آگاهی از علت عالی بودن آن.

در کشف و شناخت دنیای قهوه، با قهوه راک همراه باشید.

3 دیدگاه در “موج های قهوه و پیدایش صنعت آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *